Båtrenoveringar av begagnade motorbåtar och segelbåtar som inkluderar textila inredningen. I många fall så lönar det sig inte att laga dynorna för att de skall hålla ett längre tag. Sprickor i klädseln och att man sitter igenom dynor är ett tecken på att materialet passerat sin livslängd. I många orginaldynor används inte bästa materialkvalité eller helt anpassade för marint bruk. Det är viktigt att använda marint anpassade inredningsmaterial både utvändigt och invändigt. Nytillverkning och klä om båtdynor innebär att både dynans skumgummi och tygöverdrag byts ut. Befintliga förarstolar och fasta dynor kan kläs om på samma stommar och i samma stil som originalet. Vi syr in revärer och använder samma utformning
Dynans skumgummi
Det som avgör om det är värt att enbart byta klädsel eller om hela dynans skumkärna måste bytas är om elasticiteten finns kvar. Desto högre intensitet desto bättre håller också skummet i längden, eftersom det är hårdare och förlorar inte sin intensitet lika fort som en mjukare madrass. En vanlig madrass har en lägre densitet av skumplast i polyeterkvalité i 10-15 år. Kallskum är en aning dyrare skum, högre densitet, som har en bättre kvalité och håller längre än en vanligt Polyesterskum. Kallskum är dessutom flamsäkert.
Industrisömnad och klädsel
Såklart kam man själv klä om sina båtdynor. Fördelen med industrisömnad är att alla maskiner och material är att hållbarheten blir mycket bättre då materialen är grövre. Detta kräver både skicklighet och starkare symaskiner. Sunbrellas duk för båtdynor vilken, precis som kapellväven, klarar sol, vind och vatten mycket bra och är smutsavstötande
Monterade ryggar och bänkar
Fasta stolar, sitsar och soffor finns ofta på både motor och segelbåtar. Konstruktionen är oftast med metall eller träpaneler som klätts med ett tyg, väv eller vinyl och har en skumgummikärna. Man måste därför demontera bänkar och ryggar och ta med stöden och panelerna till vår fabrik. När dessa båtdynor klätts om levereras dessa till dig för montering
Skötsel av båtdynor
Det är lätt hänt att det kommer mögel när luften står still under kapell och i ruffen och speciellt mot durken. Mögel förekommer nästan alltid, och det styrs mycket av väder och värme. Mängden av mögelsporerna varierar beroende på värmen, ute och skiftningarna mellan natt och dag. Fukthalten har också en stor inverkan på mögelsporerna, för de vill växa till sig eller inte. Ju mer man befinner sig i båten, och underkapellet ju mer fukt bildas in under kapellet